Get Your Informations Here About Ebooks, Marketings, Build Blog/Website, Etc. These informations will refresh from time to time. So, please updated yourself with much informations right here.

Friday, August 17, 2007

Wanita Gemilang: Cendekiawan wanita Melayu gigih kenali tamadun bangsa

Oleh Halina Mohd Noor


MEMBESAR sebagai anak ulama dan imam, bukan penghalang untuk Prof Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Abd Karim,68, memperoleh pendidikan tinggi sehingga bergelar antara cendekiawan wanita Melayu tersohor tanah air.

Berkat pandangan jauh ayahnya, Abd Karim, mengenai kepentingan pendidikan, Dr Nik Safiah serta empat kakak dan abangnya yang lain bukan saja dihantar ke sekolah agama, tetapi juga ke sekolah Inggeris di Kota Baharu (KB).

Malah, dua anak perempuannya yang pertama turut dihantar ke sekolah Melayu sehingga mendapat pendidikan pada peringkat MWTC iaitu pencapaian paling tinggi bagi anak Melayu terutama gadis.

Dr Nik Safiah yang ditemui di kediamannya baru-baru ini, berkata pendedahan dunia luar yang diperoleh ayahnya menjadikan beliau lebih liberal dalam pendidikan berbanding rakan sezamannya. Tidak hairanlah, lima anaknya tidak kira jantina diberikan peluang menimba ilmu setinggi boleh.

“Anak kepada ulama, ayah masa muda dihantar ke Makkah untuk belajar. Bila perang dunia pertama meletus, dia pulang ke Kelantan. Kalau difikirkan bapa saya ulama, sepatutnya ke sekolah agama tetapi kerana pendedahan luar, dia berfikiran anaknya sewajar dapat dua jenis pendidikan iaitu Inggeris dan tidak kurang dari segi agama.

“Abang dan saya juga dihantar sekolah Inggeris. Tamat pengajian, abang balik jadi guru besar dan seterusnya guru kumpulan atau istilah sekarang, Nazir Sekolah,” katanya.

Beliau berkata, ketika itu tidak ramai ibu bapa yang menghantar anak mereka terutama anak gadis ke sekolah Inggeris. Peluang pendidikan Inggeris ada tetapi hanya untuk orang di bandar, manakala di kampung hanya ada sekolah Melayu.

“Hanya kakak dan ayah saya agak jauh pandangan dan saya dimasukkan terus ke sekolah Inggeris di Kota Baharu (KB). Awalnya cadangan bapa menghantar saya ke sekolah Inggeris mendapat bantahan ibu yang juga anak kepada ulama. Kakak dan ayah tetap bertegas bahawa saya mesti pergi. Masa itu dua batu setengah, kira jauh untuk seorang anak gadis.

“Bantahan itu bukan sebab dia tidak suka, tetapi kerana tidak mahu berjauhan dengan anak bongsunya. Akhirnya sebagai isteri, ibu terima apa saja yang dirasakan baik oleh suaminya. Ibu tidak pandai membaca dan menulis kerana tidak pernah ke sekolah tetapi hafal al-Quran. Kalau saya mengaji, dia duduk di dapur, dia boleh tegur kalau salah,” katanya.

Apabila menuntut di sekolah Inggeris, beliau bersama kakaknya terpaksa berulang alik sejauh empat kilometer setiap hari dengan menaiki beca atau teksi (istilah di Kelantan) dari Kampung Banggol ke KB. Tambang RM10 seorang untuk sebulan.

“Awalnya saya tinggal dengan salah seorang kakak yang menjadi guru besar di KB. Lepas setahun, ibu panggil balik ke kampung kerana tidak mahu berjauhan dengan saya. Sepanjang berulang alik, kami tidak mengalami masalah. Kena usik sikit-sikit itu biasalah,” katanya.

Cabaran utama dihadapi beliau, apabila dipilih ke asrama pertama di Tanah Melayu ketika itu yang dikenali sebagai Malay College di Damansara. Itulah kali pertama beliau meninggalkan kampung kelahirannya sejak 13 tahun dibesarkan di sana. Malay College kemudian dipindahkan ke Melaka dan seterusnya dikenali sebagai Kolej Tengku Kurshiah (TKC) di Seremban.

“Sekitar 1958, ada hanya dua pilihan melanjutkan pelajaran selepas tamat tingkatan lima iaitu ke maktab perguruan di England atau ke tingkatan enam. Ramai memilih ke England kerana itulah saja peluang ke luar negara. Saya pilih ke tingkatan enam di TKC kerana hendak masuk universiti.

“Pada masa itu, tidak ada sekolah di sekitar Pantai Timur menawarkan tingkatan enam. Kalau hendak, kena pergi ke Pantai Barat. Ini bergantung kepada budi bicara ibu bapa sama ada membenarkan anak mereka pergi atau sebaliknya. Jika ibu bapa tidak lepaskan, tidak dapatlah anak pergi,” katanya.

Merasakan dirinya cukup beruntung kerana memperoleh biasiswa sebanyak RM100 sebulan, Nik Safiah berjimat cermat membelanjakan wang berkenaan. Biasiswa yang diterima digunakan untuk membayar sewa asrama, kos pengajian, makan minum dan tambang untuk pulang ke kampung apabila bercuti panjang.

“Sepanjang belajar di Melaka, saya tidak banyak menyusahkan ibu bapa. Saya tidak banyak meminta-minta daripada mereka. Di tingkatan enam, saya belajar ekonomi, Inggeris, sejarah dan geografi. Azam saya untuk masuk Universiti Malaya iaitu satu-satunya universiti yang ada ketika itu. Peluang masuk ke sana bukan mudah kerana ia mengikut meritokrasi.

“Di sekolah dulu tidak pernah belajar Bahasa Melayu tetapi saya berminat memasuki bidang Pengajian Melayu kerana ingin belajar bahasa dan budaya Melayu walaupun sebenarnya saya mendapat biasiswa ekonomi. Saya lihat bidang mengajar linguistik dan antropologi Melayu boleh pergi jauh. Saya fikir, kalau tidak belajar, tidak tahulah mengenai bangsa sendiri,” katanya.

Merasakan tidak sesuai berada dalam bidang akademik tanpa Ijazah Doktor Falsafah (Phd), Dr Nik Safiah melanjutkan pelajaran ke Universiti Ohio, Amerika Syarikat selama tiga tahun. Sokongan suami, Mohd Zin Omar, menguatkan lagi azamnya untuk bergelar Doktor Falsafah walaupun terpaksa meninggalkan dua anak yang masih kecil, manakala dua lagi dibawa bersama.

“Suami hanya menemani selama setahun. Selepas itu, dia pulang bersama dua anak kami ke tanah air. Tinggallah saya sendirian meneruskan pengajian. Sengsara seorang ibu tidak dapat diceritakan kerana merindui anak setiap masa. Bagaimanapun, saya tidak berani balik kerana takut pengajian tersekat.

“Justeru, saya pastikan pengajian berjaya ditamatkan genap tiga tahun. Masa itu, saya banyak menangis. Masuk kedai mainan teringat anak. Bila lihat jiran bermain dengan anak mereka, saya lari kerana tidak tahan hendak menangis. Jadi, saya tidak cadangkan kepada sesiapa untuk meninggalkan anak untuk sambung belajar di luar negara,” katanya.

Beliau berkata, wanita Malaysia kini bernasib baik kerana kerajaan membangunkan negara dan mengambil sikap wanita boleh memberi sumbangan besar kepada negara. Wanita berada dalam proses pembangunan malah dalam pelbagai bidang, wanita juga tidak diketepikan. Lebih membanggakan, wanita lebih berani bersuara memperjuangkan hak mereka.

PROFIL Prof Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim
TEMPAT LAHIR: Kota Bharu, Kelantan
TARIKH LAHIR: 17 Disember 1939

PENDIDIKAN: Sekolah Rendah Zainab (1948 hingga 1952), Kolej Perempuan Melayu di Negeri Sembilan (1953 hingga 1957), Institusi St Francis, Melaka (1959 hingga 1963), Universiti Malaya, Singapura (1963), Universiti Malaya, Kuala Lumpur (1965), University Ohio, Amerika Syarikat (1972 hingga 1975)

ANUGERAH: Anugerah Tokoh Ilmuwan Bahasa 2001 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Anugerah Tokoh Ilmuwan 2000
Anugerah Wanita Cemerlang Universiti Malaya 1997
Anugerah Wanita Cemerlang Kolej Tunku Kurshiah 1997
Anugerah Wanita Cemerlang Tun Sri Fatimah-AVON 1995

BUKU: Beberapa Persoalan Sosiolinguistik Bahasa Melayu terbitan Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP); Wanita Malaysia: Kumpulan Esei dan Ceramah
(Pustaka Ilmu Raya); Bahasa Melayu: Persoalan & Pergolakan (Gateway
Publishing House); Wanita Malaysia: Harapan dan Cabaran (K Publishing);
Sosiolinguistik Bahasa Melayu dan Pengajaran (Fajar Bakti) dan Laras
Bahasa serta Strukturalisme Dalam Ilmu Linguistik (Nurin Enterprise).

BUKU TERJEMAHAN: Sosiolinguistik: Satu Pengenalan/Peter Trudgill terbitan DBP.

KERJAYA: Profesor Madya dalam Pengajian Melayu di Universiti Malaya
(1976), Timbalan Dekan Fakulti Pengajian Melayu di Universiti Malaya (1976
hingga 1978), Timbalan Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) (3 Februari
1989 hingga April 1990)

JAWATAN:
Pengerusi Majlis Penasihat Kebangsaan Mengintegrasi Wanita Dalam Pembangunan (Naciwid)
Ketua II PERTIWI
Naib Presiden Persatuan Siswazah Wanita Malaysia
Ketua Projek Penulisan Tatabahasa Dewan
Ahli Majlis Bahasa Brunei, Indonesia dan Malaysia (MABBIM), 1992
Pakar Rujuk Penyelenggaraan Teks KBSM bagi Bahasa Melayu, Kementerian Pendidikan.
Timbalan Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial
Ketua Jabatan Pengajian Melayu
Timbalan Ketua Pengarah Dewan Bahasa Dan Pustaka (DBP)
Presiden Persatuan Linguistik Malaysia

No comments: