Get Your Informations Here About Ebooks, Marketings, Build Blog/Website, Etc. These informations will refresh from time to time. So, please updated yourself with much informations right here.

Tuesday, July 17, 2007

FTA : Amerika Syarikat Sedia Bertolak Ansur

(Sumber : Berita Harian Online)

Washington cuba penuhi kehendak Malaysia berkaitan isu sensitif

AMERIKA Syarikat (AS) menyatakan kesediaan untuk bertolak ansur dengan cuba memenuhi kehendak Malaysia berhubung beberapa isu sensitif bagi membolehkan rundingan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) antara kedua-dua negara dapat dimuktamadkan.

Penolong Wakil Perdagangannya, Barbara Weisel, berkata pihaknya memahami dan bersedia bertolak ansur berhubung kehendak Malaysia, terutama berkaitan pembukaan kontrak kerajaan kepada syarikat AS yang dianggap sensitif bagi negara ini.

“Kami yakin dapat menyelesaikan isu pembukaan kontrak kerajaan itu, iaitu satu perkara sensitif yang menjadi kebimbangan di pihak Malaysia,” katanya pada sidang media di Kuala Lumpur, semalam.

Beliau berkata, jika isu sensitif itu diselesaikan, ia akan melancarkan lagi proses rundingan bagi membolehkannya dimuktamadkan pertengahan tahun depan.

Selain pembukaan kontrak kerajaan, isu sensitif lain yang sebelum ini menjadi faktor penyebab kebuntuan rundingan FTA antara AS dan Malaysia termasuk pelaburan dan pembukaan sektor kewangan.

Weisel menegaskan, rundingan antara kedua-dua negara ke arah memuktamadkan FTA itu yang bermula sejak lebih daripada setahun lalu kini berjalan lancar apabila kedua-dua belah pihak kini bersikap lebih terbuka dan bertolak ansur.

“Kedua-dua belah pihak menyatakan komitmen untuk menyelesaikan rundingan itu secepat mungkin. Wujud peluang ke arah itu dan kami tidak mahu melepasi sehingga suku kedua tahun depan,” katanya.

Weisel yang berada di Kuala Lumpur bagi mengadakan pertemuan dengan beberapa kementerian termasuk Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berkata kedua-dua belah pihak sudah mencatatkan banyak kemajuan dalam pelbagai bidang.

“Kedua-dua belah pihak berpuas hati dengan kemajuan rundingan dan sedang cuba mempercepatkan proses memuktamadkannya dan masing-masing kini lebih memahami keperluan pihak yang satu lagi,” katanya.

Weisel berkata, kedua-dua belah pihak belum menetapkan tarikh baru bagi pusingan seterusnya tetapi menjangkakan ia akan diadakan akhir tahun ini.

Washington dan Kuala Lumpur bersetuju meneruskan semula rundingan FTA itu pada April setelah gagal memuktamadkan rundingan itu 31 Mac lalu berikutan keengganan Malaysia membuka sektor pemerolehan kontrak kerajaan kepada lebih banyak syarikat dari AS.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Rafidah Aziz, berkata rundingan FTA antara Malaysia dan AS masih diteruskan tetapi dalam kumpulan yang lebih kecil dan bukan delegasi besar seperti sebelum ini.

“Kami mencapai persetujuan bagi beberapa bahagian dan ada juga bahagian yang perlu dibincangkan dengan lebih lanjut yang kebanyakannya pada peringkat teknikal,” katanya apabila ditanya mengenai perkembangan rundingan FTA semasa sesi soal jawab pada satu seminar perniagaan di Seoul, semalam.

Rafidah berkata, FTA Malaysia-AS sepatutnya saling memberi faedah kepada kedua-dua negara.

“FTA itu perlu memberi faedah kepada kedua-dua negara, barulah kita boleh melaksanakannya,” katanya.

AS adalah rakan dagang dan pasaran eksport terbesar negara. Tahun lalu, nilai eksport Malaysia ke negara itu berjumlah RM110.6 bilion, merangkumi 18.8 peratus daripada jumlah eksport keseluruhan.

Dari segi pelaburan pula, AS adalah sumber pelaburan asing tertinggi negara dalam sektor pembuatan yang mana antara 2000 dan 2006 nilai pelaburannya adalah RM24.4 bilion.

Pada 2006, pelaburan AS di Malaysia bernilai RM2.5 bilion.

No comments: