Get Your Informations Here About Ebooks, Marketings, Build Blog/Website, Etc. These informations will refresh from time to time. So, please updated yourself with much informations right here.

Monday, July 30, 2007

Fakta Penyeludupan Pendatang Tanpa Izin (PATI)

KAEDAH PENYELUDUPAN:* PATI dari Myanmar, Bangladesh, India, Pakistan, Vietnam, Ghana dan China mempunyai rangkaian sindiket di Thailand dan Malaysia.
* Pendatang diserahkan di sempadan Myanmar-Thailand kepada ejen sindiket di negara itu sebelum berkumpul di Haadyai. Mereka kemudian dibawa ke sempadan Thailand-Malaysia, misalnya pekan Golok jika mahu melalui Kelantan.
* Di Kelantan, biasanya PATI dibawa menyeberangi Sungai Golok dalam kumpulan kecil dan ditempatkan di rumah sementara menunggu masa yang sesuai untuk bergerak.
* Di Bukit Kayu Hitam dan Padang Besar, penyeludup PATI menggabui mata pihak berkuasa dengan mengenakan pakaian seragam anggota keselamatan dan memandu menerusi laluan hijau yang tidak diperiksa dengan ketat.
* Di negeri Utara, PATI masuk menerusi pintu ICQ dengan menggunakan motosikal yang ditunggang sendiri.
* Penyeludup membina ruang khas dalam kenderaan mereka terutama di bahagian belakang kereta untuk menyembunyikan PATI.
* Sama ada di Timur atau Utara, PATI menipu dengan mendakwa ingin membeli-belah di kompleks atau zon bebas cukai dalam wilayah Malaysia yang selalunya mendapat kelonggaran pihak berkuasa. Agensi penguatkuasaan tidak menjalankan pemeriksaan jika rakyat asing memberi alasan ingin ke kompleks atau zon itu.
* Dari zon bebas cukai, PATI berjumpa dengan ejen atau individu yang akan menyeludup mereka keluar dan seterusnya dihantar ke negeri pilihan.
LALUAN:
Sempadan Perlis-Thailand:* Ladang tebu Chuping, sepanjang pesisir pantai di Kuala Perlis dan kawasan hutan di Wang Kelian.
* Pintu-pintu masuk utama di sempadan iaitu di Padang Besar dan Wang Kelian.
* Sempadan Kelantan-Thailand:
* Sempadan antara Rantau Panjang hingga ke Tanah Merah.
* Pintu ICQ Bukit Kayu Hitam dan Zon Bebas Cukai Bukit Kayu Hitam.
* Sungai Golok dan pekan Golok.
HABUAN:
* Tekong darat atau sungai mendapat antara RM300 dan RM500 bagi menyeludup masuk setiap PATI.
* Setiap ejen di Myanmar, Thailand dan Malaysia mendapat sehingga RM1,000 bagi setiap PATI yang diuruskan sehingga berjaya memasuki negara ini.
* Wakil ejen yang mengangkut PATI mendapat sehingga RM1,000 bagi setiap PATI yang dihantar dari sempadan ke Lembah Klang atau negeri-negeri lain.
STATISTIK TANGKAPAN
* Kelantan – Hampir 300 PATI ditangkap di sempadan dalam tempoh enam bulan pertama ini.
* Kedah – Lima lelaki iaitu tiga warga Thailand dan dua rakyat tempatan ditangkap di ICQ Bukit Kayu Hitam sejak November 2006 sehingga Mei lalu kerana cuba menyeludup PATI ke negara ini. Dalam tempoh sama, 10 PATI ditahan.
* Perlis – Sepanjang tahun lalu sehingga Julai tahun ini, 16 tekong darat rakyat tempatan diberkas di Perlis. Seramai 523 PATI yang ditahan dalam tempoh itu.

No comments: