Get Your Informations Here About Ebooks, Marketings, Build Blog/Website, Etc. These informations will refresh from time to time. So, please updated yourself with much informations right here.

Tuesday, July 10, 2007

3 Koridor Pembangunan Akan Dilancar

KUALA LUMPUR 10 Julai – Kerajaan bakal melancarkan Wilayah Pembangunan Koridor Utara, Koridor Pantai Timur serta Koridor Pertumbuhan Sabah dan Sarawak dalam tempoh dua bulan lagi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pelan pembangunan di wilayah-wilayah berkenaan sudah hampir siap dan kini hanya memerlukan penelitian terakhir.

‘‘Saya menjangkakan pelan pembangunan ini dapat disiapkan tidak lama lagi,’’ katanya ketika menyampaikan ucaptama pada Persidangan Perniagaan Meja Bulat Economist dan Kerajaan Malaysia di sini hari ini.

Pembentukan tiga wilayah koridor ekonomi itu dicadangkan dalam Bajet 2007 bagi mengurangkan jurang pertumbuhan ekonomi antara wilayah serta antara bandar dan luar bandar.

Pembangunan bagi Koridor Utara yang meliputi Kedah, Perlis, Seberang Perai dan Perak Utara bakal diterajui oleh Sime Darby Bhd. manakala pembangunan Koridor Pantai Timur yang merangkumi Kelantan, Terengganu dan Pahang dijalankan oleh Petronas.

Menurut Perdana Menteri, pelan pembangunan itu kemudian akan dibentangkan kepada sultan-sultan dan yang dipertua negeri-negeri terbabit untuk mendapatkan perkenan mereka.

Abdullah berkata, pendekatan itu adalah prosedur sama yang dilakukan dalam pelan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Johor yang dilancarkan pada awal tahun ini.

Difahamkan, pelan pembangunan Koridor Utara akan dilancarkan pada akhir bulan ini.

Menurut Perdana Menteri, pembentukan koridor-koridor itu bertujuan menggunakan kekuatan sedia ada negeri-negeri terbabit melalui pengenalan langkah-langkah dan insentif bagi menggalakkan pelaburan, pertumbuhan perniagaan dan kakitangan.

‘‘Kerajaan juga akan memberi perhatian khusus kepada produktiviti pertanian dan pembangunan luar bandar yang merupakan faktor dominan dalam ketaksamaan ekonomi,’’ katanya.

No comments: